Senast uppdaterad: 250811
| Felsökning | Upplösning på fjärranslutningen |
Tips: | vpn | Återställning av fjärranslutning efter kurs |
Om man inte lyckas ansluta till en kursdator kan det bero på att en lokal policy är felaktigt definierad:
Om du inte löser problemet på egen hand, var vänlig och mejla vår support på support@geosecma.se så att vi kan hjälpa dig.
Om du har en stor bildskärm som har mycket hög upplösning (över 3000 dpi) så kan det bli prestandaproblem med fjärranslutningen om du ansluter med full skärm. I de fallen så kan det vara bra att dra ner storleken på fjärrskrivbordet lite så att den inte tar upp hela din bildskärm.
Det kan också vara smart att dra ner upplösningen på fjärranslutningen om du vill få plats med både fjärrskrivbordet och kursboken vid sidan om varandra på en och samma bildskärm.
Starta Microsoft Anslutning till fjärrskrivbord / Remote Desktop Connection (mstsc.exe)
Klicka på Visa alternativ / Show options

Klicka på Upplösning / Display
Här kan du ändra upplösning på skärmen

Ett litet hack som också kan vara bra att testa om du inte blir nöjd med upplösningen/prestandan och du har både en laptop och en stor bildskärm:
Då kommer fjärranslutningen att behålla upplösningen från laptop skärmen.
Vissa kommuner blockerar fjärranslutningar vid användning av vpn.
Om du har problem att ansluta och du är uppkopplad på vpn, stäng av vpn anslutningen och testa igen.
Följande inställningar behöver du återställa nästa gång du vill ansluta mot en fjärrdator utöver GEOSECMAs kursmiljö.
Starta Microsoft Anslutning till fjärrskrivbord / Remote Desktop Connection (mstsc.exe)
Radera texten i rutan Dator och klicka på Visa alternativ / Show options

Välj fliken Avancerat / Advanced och klicka på Inställningar / Settings

Rensa och återställ
Ändra tillbaka till Identifiera RD Gateway-serverinställningar automatiskt under Anslutningsinställningar

Klicka OK (på RD gateway-serverinställningarna)
Nu kan du fylla i de uppgifter som behövs för din fjärranslutning