Skapa föreskrift

Processen för att skapa en föreskrift är indelad i fyra sektioner; Mall, Fraser och karta, Administration och Övrigt 1. Du kan gå fram och tillbaka mellan de olika sektionerna t ex för att skapa en remiss som återfinns under sektion 4: Övrigt när du är klar med föreskriftens fras och karta. Huvuddelen av arbetet med föreskriften sker i sektion 2: Fraser och karta.

Längst upp till höger finns knappar för att hantera de föreskrifter som du har öppna i arbetsfönstret. Genom att klicka på plusset skapas en ny föreskrift (föreskriften hamnar som en ny flik). Här kan du också t ex spara, kopiera, ta bort eller göra föreskriften till en favorit som du sedan kan använda som bas i nya föreskrifter 2.

Medan du arbetar med föreskriften har du alltid en förhandsgranskning av föreskriften till höger 5. Till vänster i arbetsfönstret fyller du i data för föreskriften 3.
I mitten av arbetsfönstret finns en To Do-lista som listar vilka obligatoriska fält som är kvar att göra innan föreskriften kan beslutas och publiceras 4.

Exempel föreskriftsredigering

1
2
3
4
5

Nedan följer en kort beskrivning över vad de fyra stegen innehåller. Stegen förklaras i detalj på nästföljande sidor.

Mall

Under Mall väljer du den mall som föreskriften ska följa. Mallarna följer RDT-handboken som ges ut av Transportstyrelsen.
RDT-handboken och andra styrande och stödjande dokument hittar du här.

Under sektionen mall väljer du även lagrum, bestämmer om en föreskrift ska vara tidsbegränsad och om den ska upphäva en annan föreskrift.

Läs mer om sektionen Mallar.


Fraser och karta

Här skapar du själva föreskriften, väljer fraser och skapar den karta som ska visas i föreskriften.

Allt eftersom du fyller i information via kartan eller textfönstret uppdateras en förhandsgranskning av den färdiga föreskriften. I förhandsgranskningen ser du var det ännu saknas information.
Du kan även ta hjälp av To do-listan som visar information om vad som är kvar att göra innan föreskriften kan publiceras.

Läs mer om sektionen Fraser och karta.


Administration

Under sektionen Administration fyller du i administrativ information om föreskriften, såsom när föreskriften ska träda i kraft, beslutsdatum och uppsättning av vägmärke.

Läs mer om sektionen Administration.


Övrigt

Under den avslutande sektionen Övrigt har du möjlighet att lägga till diarienummer, anteckningar eller bifoga filer. När som helst när du sparat en föreskrift kan du här skapa en remiss för föreskriften. Under sektionen övrigt ser du också föreskriftens logg.

Läs mer om sektionen Övrigt.