Webb

Denna sida innehåller lite tips på hur ni kan felsöka problem som ni stöter på i webben.

Vissa saker kan en användare själv kontrollera, i andra fall kan en administratör av systemet behövas.

Nedan information kan också vara bra att kolla upp och ha redo innan ni kontaktar vår support om ni inte skulle hitta och lösa problemet på egen hand.


Health check

Health check är en tjänst som visar status för Gaidas olika komponenter så som "Citizen Web Service", LM Web Service etc.

Om en tjänst är OK så visas status: Status Healthy

Om status skiljer sig från hälsosam (healthy) så är inte tjänsten igång och då kan den behöva lite extra omvårdnad.

Kontrollera då vilka delar som är ej hälsosamma och kontrollera att konfigurationen är korrekt. Glöm inte starta om tjänsten om några ändringar görs av konfigurationen.


ArcGIS Server Manager

I ArcGIS Server Manager finns det längst till höger en rubrik Loggar, här hittar du loggar med information om de tjänster som är publicerade till ArcGIS Server.

Här kan du se om det finns några problem som behöver åtgärdas med någon av de karttjänster som ni konsumerar i web/desktop/platta/mobilt.


Loggar

Det finns loggar lokalt på den server som kör tjänsterna. Ex. lmgeodata_ws.
Varje tjänst har en mapp på servern, i den finns en mapp "Logs", som lagrar felmeddelanden gällande anrop till tjänsten.
Om du vill ha loggar för denna tjänst, så ska du först gå in i tjänstens i web.config fil och sätta parametern stdoutLogEnabled="true". Efter det måste tjänsten startas om i IIS.


F12 i webbläsaren

Webbläsaren ni använder har ett utvecklingsverktyg. Detta kan öppnas genom att trycka på F12 eller gå till Inställningar > Fler verktyg > utvecklingsverktyg.

Här kan ni exempelvis titta på fliken "Network" och se nätverkstrafiken.

  • Börja med att rensa innehållet.
  • Kör de steg som ger problem
  • Kolla om det dyker upp några felmeddelanden etc.
  • Ta gärna en skärmbild av dessa vid kontakt med supporten om ni behöver mer hjälp med felsökningen.


Om dialogen

Varje analysfönster har längst ner en Sokigo copyright text.

Om ni trycker på denna text så öppnas det upp en Om dialog.

Fönstret innehåller Namnet på analysen samt versionsnummer. För vissa analyser så loggas här även tider för hur lång tid vissa anrop tar. Denna statistik kan vara till hjälp vid ex. prestanda felsökning för att hitta vilket steg det är som tar lång tid att utföra.