BAL Rapport

Med hjälp av rapportverktyget kan du skriva ut en pdf med diverse information.

BAL Rapporter finns i menyn Gaida Karta, i gruppen BAL tjänster.

Följande rapporter finns:

bal-rapport

Bra att veta om BAL rapporter:

  • Det finns två sätt att hämta indata till rapporterna;
    • Direkt - sök efter indata
    • Interaktiv - välj objekt i kartan
  • Indatan till BAL rapporten hämtas och lagras i tabeller som skapas i projektets standardgeodatabas
  • Max antal poster för exporten är 300, är fler poster än så valda för export så kommer Exportera knappen att vara inaktiv (denna inställning kan ändras av administratören)
  • Den exporterade rapporten sparas med rapportens namn i projektets mapp
  • Om du exporterar samma rapport två gånger, kommer rapportfilen för den första rapporten att skrivas över
  • Fastighetsinformationen i rapporten (ex fastighetsbeteckning) hämtas från Lantmäteriets direktåtkomsttjänster
  • Loggan för rapporten hämtas från Gaida Portalen

Du behöver vara inloggad till Gaida Portalen när du skriver ut en rapport, annars får du inte någon fastighetsinformation i rapporten!

För dig som administratör:
» Publicera en logga till BAL rapporterna
» Hur kan jag ändra värdet för Max antal poster att exportera i BAL Rapporterna


Snabblänkar på denna sida:
Gå till rapporttyp: | Adressplats | Adressområde | Lägenhet | Byggnad |
Tips sektionen: | Spara en rapport | Hantera urvalet i kartan | Exportera data till Excel


Arbetsflöde för att skapa en rapport (per rapporttyp) hittar du här nedan:


Adressplats

Gå till rapporttyp: | Adressområde | Lägenhet | Byggnad |

skapa-rapport_adressplats

Denna rapport kan exempelvis användas för följande syfte:

  • Ta fram statistik för hur många adresser som skapats under en viss tidsperiod
  • Ta fram uppgifter för adresser som uppdaterats senaste månaden (eller annan tidsperiod)

Steg
Välj eller sök efter indata till rapporten

Använd fliken Direkt om du vill söka efter dina indata.
Använd fliken Interaktiv om du vill selektera dina indata objekt i kartan.


Flik Direkt

Välj att söka efter Adress, Fastighet eller Kommundel. Se tabellen nedan för sökalternativ:

Välj efter Beskrivning Exempel
Adress Välj ett adressområde i listan. Skriv minst 3 tecken för att få upp förslag direkt-valjefter-adressomrade
Fastighet Använd platsuppslagning för att söka efter en fastighetsbeteckning direkt-valjefter-fastighet
Kommundel Välj en kommundel i listan adressplats-direkt-kommundel


Flik Interaktiv

Använd fliken Interaktiv om du vill välja en eller flera adressplatser i kartan.

adressplats-interaktiv

Steg
Förfina urvalet

Här kan du ange ett intervall för redigeringsdatum eller välja en specifik status eller adresstyp.

Redigeringsdatum

Välj i listan ett intervall för när adressplatserna senast redigerades.

datumintervall

Siffrorna inom parantes representerar hur många objekt från urvalet som senast redigerades inom varje datumintervall.

Status och Adresstyp

Välj en adresstatus och/eller en adresstyp om du önskar filtrera ditt urval/sökresultat.

ap_status-adresstyp

Det förfinade urvalet kommer att synas i rapporten under rubriken Urval

Steg
Välj Rapportstruktur

Här kan du välja om du vill sortera rapporten utifrån Adress eller Fastighet.

Välj om du vill ha en kort lista eller en detaljerad lista.

adressplats-rapportstruktur
 

Exempel på kort lista (sorterad efter adress):

adressplats-kortlista
 

Exempel på detaljerad lista (sorterad efter adress):

adressplats-detaljlista

Steg
Exportera

När du är klar med ditt urval, tryck på Exportera nere till höger.

När exporten är klar så dyker en text upp längst ner med en länk till den exporterade filen.

Tillbaka till toppen >



Adressområde

Gå till rapporttyp: | Adressplats | Lägenhet | Byggnad |

skapa-rapport_adressomr

Denna rapport kan exempelvis användas för följande syfte:

  • En ny gård ska byggas och ägaren frågar kommunen vilket namn de kan använda. Kommunen skapar en rapport för att få en översikt över vilka namn som redan används för att kunna ge förslag på ett nytt unikt namn

Steg
Välj eller sök efter indata till rapporten

Använd fliken Direkt om du vill söka efter adressområdena.
Använd fliken Interaktiv om du vill selektera adressplatser i kartan.


Flik Direkt

Använd fliken Direkt för att söka efter adressområden.

Börja med att ange vad du vill söka efter; Hela kommunen, Kommundel, Adressområde eller Gårdsadressområde. Se tabellen nedan för sökalternativ:

Välj efter Beskrivning Exempel
Hela kommunen Hämta alla adressområden i hela kommunen direkt-valjefter-helakommunen
Kommundel Välj en kommundel i listan direkt-valjefter-kommundel
Adressområde Börja skriva och välj ett adressområde i listan direkt-valjefter-adressomrade
Gårdsadressområde Börja skriva och välj ett gårdsadressområde i listan direkt-valjefter-adressomrade


Flik Interaktiv

Använd fliken Interaktiv om du vill välja adressplatser i kartan.

Adressområdet för de valda adresspunkterna läggs till under "Källa".

adressområden-interaktiv

Om du önskar ta bort något adressområde från urvalet, använd det röda krysset till höger om namnet för att ta bort det från listan.

Steg
Förfina urvalet

Här kan du ange ett intervall för redigeringsdatum eller välja vilken typ av adressområden du önskar ha med dig i rapporten.


Redigeringsdatum

Välj i listan ett intervall för när adressområdena senast redigerades.

datumintervall

Siffrorna inom parantes representerar hur många objekt från urvalet som senast redigerades inom varje datumintervall.

Adressområde

Välj vilken/vilka av nedan typer av adressområden du vill ha med i exporten:

  • Gatuadressområde
  • Metertalsadressområde
  • Byadressområde

Steg
Exportera

När du är klar med ditt urval, tryck på Exportera nere till höger.

När exporten är klar så dyker en text upp längst ner med en länk för att öppna den exporterade filen.

Ett exempel på hur rapporten kan se ut ser du nedan:

rapport-adressomrade

Tillbaka till toppen >



Lägenhet

Gå till rapporttyp: | Adressplats | Adressområde | Byggnad |

skapa-rapport_lgh

Denna rapport kan exempelvis användas för följande syfte:

  • Om fastighetsägaren har tappat bort dokumentationen eller det har kommit ny personal som har upptäckt några avvikelser så kan kommunen begära att få en lista med de lägenheter som finns på de fastigheter som de äger
  • Se hur många lägenheter som finns per adressplats

Steg
Välj eller sök efter indata till rapporten

Använd fliken Direkt om du vill söka efter alla adresser eller fastigheter med lägenheter.
Använd fliken Interaktiv om du vill selektera dina adressplatser med lägenheter i kartan.


Flik Direkt

Välj att söka efter Adress eller Fastighet:

  • Adress - I fältet Adressområde, börja skriva för att få upp förslag, välj adressområdet i listan (valfritt: ange ett nummer om du är ute efter en specifik ingång)
  • Fastighet - Använd platsuppslagning för att söka efter en fastighetsbeteckning


Flik Interaktiv

Använd fliken Interaktiv om du vill välja en eller flera adressplatser i kartan.

lägenhet-interaktiv

Siffran till höger anger hur många lägenheter som finns på adressen.

Steg
Förfina urvalet

Välj i listan ett intervall för när lägenheterna senast redigerades.

datumintervall

Siffrorna inom parantes representerar hur många objekt från urvalet som senast redigerades inom varje datumintervall.

Steg
Välj Rapportstruktur

Här kan du välja om du vill sortera rapporten utifrån Adress eller Fastighet.

Lägenheter sorteras i rapporten så att de som ligger på de lägre våningsplanen kommer först.

Välj om du vill ha en kort lista eller en detaljerad lista.

adressplats-rapportstruktur
 

Exempel på kort lista (sorterad efter adress):

lägehet-kortlista
 

Exempel på detaljerad lista (sorterad efter adress):

lägenhet-detaljlista

Steg
Exportera

När du är klar med ditt urval, tryck på Exportera nere till höger.

När exporten är klar så dyker en text upp längst ner med en länk till den exporterade filen.

Tillbaka till toppen >



Byggnad

Gå till rapporttyp: | Adressplats | Adressområde | Lägenhet |

skapa-rapport_byggnad

Denna rapport kan exempelvis användas för följande syfte:

  • Få fram statistik på hur många byggnader som skapats inom ett visst tidsintervall
  • Hitta alla byggnader som finns i en specifik kommundel

Steg
Välj eller sök efter indata till rapporten

Använd fliken Direkt om du vill söka efter adresser eller fastigheter.
Använd fliken Interaktiv om du vill selektera dina adressplatser med lägenheter i kartan.


Flik Direkt

Välj att söka efter Adress eller Fastighet:

  • Adress - I fältet Adressområde, börja skriva för att få upp förslag, välj adressområdet i listan (valfritt: ange ett nummer om du är ute efter en specifik ingång)
  • Fastighet - Använd platsuppslagning för att söka efter en fastighetsbeteckning

    Flik Interaktiv

Använd fliken Interaktiv om du vill välja en eller flera adressplatser i kartan.

byggnad-interaktiv

Byggnaderna listas under Källa med ändamål och detaljerat ändamål. Om du önskar ta bort någon byggnad från urvalet, använd det röda krysset till höger för att ta bort det från listan.

Om du klickar på en av byggnaderna så kommer den att blinka i kartan.

Steg
Förfina urvalet

Här kan du ange ett intervall för redigeringsdatum eller välja en specifik status eller ändamål.

Redigerad datumintervall

Välj i listan ett intervall för när byggnaderna senast redigerades.

datumintervall

Siffrorna inom parantes representerar hur många objekt från urvalet som senast redigerades inom varje datumintervall.

Status och Ändamål

Välj en status och/eller ett ändamål om du önskar filtrera ditt urval/sökresultat.

byggnad_status-ändamål

Listan med ändamål ger en lista med alla möjliga kombinationer av ändamål och detaljerat ändamål.
De kombinationer som finns i indata är sorterade till att visas först i listan. Siffran inom parantes anger hur många byggnader som har respektive kombination av ändamål.

Det förfinade urvalet kommer att synas i rapporten under rubriken Urval

Steg
Välj Rapportstruktur

Välj om du vill ha en kort lista eller en detaljerad lista.

Exempel på kort lista:

byggnad-kortlista
 

Exempel på detaljerad lista:

byggnad-detaljlista

Steg
Exportera

När du är klar med ditt urval, tryck på Exportera nere till höger.

När exporten är klar så dyker en text upp längst ner med en länk till den exporterade filen.

Tillbaka till toppen >



Tips

Nedan hittar du diverse tips gällande BAL rapporterna.

Om du har något bra tips som saknas nedan, mejla detta till help-feedback@sokigo.com



Spara en rapport

En rapport sparas alltid med rapportens namn i projektetsstandardgeodatabas och skrivs över nästa gång du skapar en ny rapport.

Vill du spara undan en rapport, öppna den och tryck på Spara ikonen längst upp och välj ett namn och var du vill spara din rapport.

Om spara är inaktiv, antingen kopiera rapportfilen från projektets mappbibiliotek eller välj att "skriva ut till en PDF" och välj mapp där du vill lagra rapporten.



Hantera urvalet i kartan

Rapportfönstret har en Välj funktion längst ner. Med denna så kan du hantera urvalet i kartan.

Funktionen fungerar på följande sätt (använder rapporten Adressplats som exempel):

  • Om du använt metoden Direkt och sökt fram exempelvis ett gatunamn så kan du välja de valda adresserna för den gatan i kartan genom att trycka på Välj
  • Om du använt metoden Interaktiv och du har förfinat ditt urval så kan använda Välj knappen längst ner för att få urvalet i kartan att reflektera ditt förfinade urval.

Med hjälp av denna funktion så kan du också använda denna rapportfunktion för att välja objekt i kartan. När väl urvalet är gjort så kan du arbeta vidare med dina valda objekt.

Exempelvis om du vill välja alla byggnader i kartan längs en specifik gata:

  1. Öppna Byggnadsrapporten
  2. Via Direkt fliken, sök efter ett gatunamn, exempelvis Storgatan
  3. Använd Välj knappen för att välja alla byggnader som ligger längst med den gatan i kartan


Exportera data till Excel

Varje gång du väljer indata till en rapport så exporteras data till en tabell som lagras i projektets standardgeodatabas.

tabell-export

Om du vill använda rapportens data för exempelvis ett massutskick i word så kan du återanvända den tabell som skapas av rapportverktyget.

  1. Öppna attributtabellen för den rapport du vill exportera

  2. Tryck på alternativ knappen (längst upp till höger) och välj exportera

    tabell-export

  3. Under Output table, välj en mapp och ge filen ett namn. Ange filändelse för exporten (exempelvis .txt eller .csv)


Tillbaka till toppen >