I normal drift så ska det bara fungera...
Men det kan inträffa störningar i IT-miljön eller handhavande fel som kan orsaka problem och då kan det vara bra att veta hur du kan felsöka problem som kan dyka upp.
Det kan handla om:
Hoppa direkt till: | Tooltip | Alternativ för Karta | Aviseringar | Diagnostikövervakaren | Healthcheck |
Om ett kommando inte är tillgängligt, kolla tooltip texten!
Om tjänsten inte går att nå eller om tjänsten är felkonfigurerad, så kommer knappen att bli grå och en tooltip text upplyser om förutsättningarna för att funktionen ska gå att använda.
I exemplet ovan skulle du kunna kontrollera:
Om en tjänst inte går att nås så visas ett felmeddelande i Alternativen för karta som du hittar här: Projekt > Alternativ > Alternativ för Karta
Gör sedan en hälsokontroll av den tjänst som inte svarar
Om det exempelvis skulle hända att det kommer ett felmeddelande när ett lager läggs till i kartan så kommer det upp en pop-up ruta med information.
Denna information går också att nå under Aviseringar som nås via klockikonen
längst upp till höger.
Om ett felmeddelande behöver mer text än vad som får plats i Aviseringsfönstret så kan det finnas mer information i händelseloggen på klienten.
Under menyn Hjälp, i gruppen Prestanda finns Diagnostikövervakaren.
Gå till Logg
Filtrera på: Gaida
Bocka för: Varningar samt Felsök
Varje tjänst har en Healthcheck sida som informerar om tjänstens hälsostatus.
Tjänsten går att nå via följande adress:
https:// 'servernamn.domän.com' / 'tjänstens namn' /health-ui#/healthchecks
Om någon funktion är ohälsosam kommer hälsosidan att visa ett rött utropstecken med information kring vad som felar och behöver åtgärdas.